Program profilaktyczno-wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2017/2018

PROGRAM PROFILAKTYCZNO -  WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM NR 5 SPECJALNEGO IM. JANA PAWŁA II W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W AUGUSTOWIE NA ROK SZKOLNY 2017/2018

Wstęp

Program wychowawczo - profilaktyczny Gimnazjum nr 5 Specjalnego im. Jana   Pawła II w  Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Jest realizowany przez wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami tej szkoły. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną cele wychowania, profilaktyki traktujemy łącznie, określając je jako cele edukacji.

Misja szkoły: Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełno sprawnościami sprzężonymi w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do życia w integracji ze społeczeństwem.

Motto:

Każdy uczeń ma szansę.

W realizacji misji szkoły należy prowadzić ciągły wychowawczy dialog z rodziną dziecka, który doprowadzi do dobrego, skutecznego, zgodnego oddziaływania wychowawczego.

Wypełnieniu misji szkoły w szczególności będzie służyć:

  1. Zapewnienie optymalnych warunków do rozwoju uczniów poprzez udzielenie im właściwej pomocy pedagogicznej, organizowanie specjalistycznej opieki wychowawczej, psychologicznej, zdrowotnej i materialnej.
  2. Zapewnienie zasad bezpieczeństwa, profilaktyki, promocji i ochrony zdrowia w realizacji podjętych zadań.
  3. Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości finansowych organu prowadzącego.
  4. Współdziałanie z PP-P, Powiatową Stacją Sanitarno - Epidemiologiczną w Augustowie oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  5. Współpraca z rodzicami i opiekunami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki zdrowotnej.

 Do Gimnazjum nr 5 uczęszcza 7 uczniów, w tym : 4 chłopców i 3 dziewczynki. 5 uczniów dojeżdża ze wsi, pozostali mieszkają w mieście.  1 uczennica przebywa w rodzinie zastępczej, 6 uczniów w domu rodzinnym

Wartości wychowawcze i profilaktyczne

Podmiotem działań jest konkretna osoba.

  1. Główną wartością w procesie wychowania jest wyzwalanie bezpiecznej aktywności dziecka pamiętając, iż każde posiada swoiste uzdolnienia i braki.
  2. Rozwijanie dociekliwości poznawczej powinno być ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
  3. Oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne cechują się życiową użytecznością i powinny wdrażać ucznia do samodzielności społecznej. Naczelna zasada wychowania brzmi: „do życia przez życie”.
  4. Każde dziecko ma prawo do dobra własnego i odnalezienia swojego miejsca w świecie.
  5. Poszczególni uczniowie rozwijają się we właściwym sobie tempie, do tego tempa więc należy dostosować zakres działań wychowawczych.
  6. Wychowanie i profilaktyka muszą być oparte na zainteresowaniach uczniów, które są podstawowym kryterium doboru materiału i środków nauczania.
  7. Za fundamentalną zasadę uznaje się podążanie osobistą ścieżką ucznia, czyli stwarzanie możliwości a nie wymagań.
  8. Każdy uczeń musi mieć stworzone warunki do podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i religijnej.

 PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH NA ROK SZKOLNY 2017/2018

L.p.

Cele

Sposoby realizacji

Formy realizacji

1.

Wszechstronne poznanie uczniów i ich potrzeb w środowisku szkolnym i rodzinnym.

 

1.Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych z rodziną / opiekunami uczniów

2.Obserwacja zachowań uczniów podczas zajęć i kontaktów z rówieśnikami.

3.Diagnoza sytuacji wychowawczej i socjalno – bytowej uczniów.

Indywidualne rozmowy z rodzicem / opiekunem uczniów; rozmowy z uczniem;

Diagnoza potrzeb wychowawczo - opiekuńczych

2.

Wdrażanie do przestrzegania zasad regulujących zachowania podczas zajęć i przerw. Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych.

Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej i w kontaktach z dorosłymi.

1.Wdrażanie uczniów do systematycznego udziału w zajęciach szkolnych.

2.Poszanowanie godności osobistej i nietykalności cielesnej.

3.Nauka panowania nad negatywnymi emocjami.

4. Wdrażanie do używania form grzecznościowych.

5.Nauka kulturalnego prowadzenia rozmowy i rozwiązywania konfliktów bez stosowania agresji.

6. Wdrażanie do okazywania szacunku pracownikom szkoły , swoim kolegom i koleżankom.

7.Wdrażanie do poszanowania własności osobistej i społecznej oraz pracy własnej i innych ludzi.

Zawieranie kontraktów klasowych.

Wspólne omawianie zaistniałych sytuacji.

Prowadzenie zajęć wychowawczych.

Udział w zajęciach z psychologiem.

Korygowanie niepożądanych postaw.

Realizacja planów pracy wychowawcy.

Dokonywanie samooceny swojego zachowania.

3.

Przybliżanie postaci patrona szkoły.

Kształtowanie postaw patriotycznych, wychowanie do wartości.

1Poznawanie faktów z życia Jana Pawła II.

2.Zachęcanie do aktywnego udziału w uroczystościach szkolnych i organizowanych w środowisku lokalnym.

3. Utrwalanie znajomości symboli narodowych, hymnu państwowego, poznawanie faktów z historii Polski.

 

Realizacja planów pracy z klasą.

Recytacja wierszy na uroczystościach szkolnych.

Oglądanie tematycznych prezentacji multimedialnych.

Wyjścia do miejsc poświęconych pamięci osobie Jana Pawła II.

Udział w szkolnej uroczystości z okazji 11 Listopada, uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

4.

Troska o wszechstronny i prawidłowy rozwój uczniów

1.Indywidualizacja wymagań w stosunku do uczniów o różnych poziomach rozwoju psychoemocjonalnego.

2. Aktywizowanie uczniów w czasie zajęć.

3. Przeprowadzenie wielospecjalistycznej diagnozy ucznia  z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych zgodnych z WSO.

Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej; atrakcyjna organizacja zajęć;   analiza indywidualnych potrzeb uczniów.

5.

Upowszechnianie czytelnictwa. Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród uczniów.

1. Rozwijanie zainteresowań książką. Ukazywanie czytania jako sposobu spędzania wolnego czasu i źródła informacji.

2.Poznanie placówek kultury,  kontynuowanie współpracy i  cyklicznych spotkań organizowanych w bibliotece dziecięcej, Augustowskich Placówkach Kultury, Szkole Muzycznej, kinie, itp.

3. Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej i na uroczystościach szkolnych.

4.Realizacja ogólnopolskiego programu „Czytająca szkoła” .

 

Współpraca z APK, ośrodkami i instytucjami kultury; prowadzenie koła czytelniczo - recytatorskiego, organizacja wycieczek tematycznych; organizacja zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej.

Organizowanie zajęć integracyjnych propagujących czytelnictwo.

6.

Przygotowanie uczniów do udziału w życiu społecznym

1.Uczenie szacunku do symboli narodowych, historii miasta, regionu, kraju.

2.Udział w uroczystościach poświęconych ważnym wydarzeniom lokalnym i patriotycznym.

3. Miejsca pamięci narodowej w naszym mieście.

4.Dalsze poznawanie  sylwetki Patrona Szkoły Jana Pawła II. Zapoznanie ze znaczeniem ceremoniału szkoły.

5. Rozwój zainteresowań środowiskiem lokalnym i przyrodniczym

6.Organizacja wycieczek tematycznych w celu poznania miejsc usługowych i użyteczności publicznej w naszym mieście

Realizacja ośrodków tematycznych; organizacja gazetek tematycznych, wystawy prac plastycznych, przygotowanie plakatów, prezentacji multimedialnych.

7.

Edukacja prozdrowotna i profilaktyczna

1.Kształtowanie nawyków zdrowotnych poprzez rozwój fizyczny.

2. Stały kontakt ze szkolną pielęgniarką, współpraca z Powiatową Stacją Sanitarno- Epidemiologiczną w Augustowie.

3.Wdrażanie uczniów do troski o higienę osobistą i dbania o estetykę wyglądu.

4. Wdrażanie do prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych.

5. Nauka bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły , podczas wyjść , dojazdów do szkoły, poruszaniu się po drogach.

6. Zwrócenie uwagi na uczniów z wadami fizycznymi – realizacja zajęć rewalidacyjnych ruchowych (gimnastyka korekcyjna).

7. Realizacja tematów o zasadach bezpieczeństwa w czasie przerw szkolnych (święta, ferie zimowe, wakacje).

8.Nauka aktywnego  spędzania wolnego czasu. Ukazywanie pozytywnego wpływu aktywności ruchowej na rozwój organizmu.

9. Realizacja tematów z zakresu zdrowego odżywiania.

10. Działania profilaktyczne zapobiegające nałogom( palenie papierosów, dopalacze).

11. Realizacja programów prozdrowotnych realizowanych przy współpracy z Sanepidem w Augustowie.

12. Nauka bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych.

Organizacja zajęć o tematyce prozdrowotnej i profilaktycznej; wystawy prac plastycznych; gazetki tematyczne; ćwiczenia praktyczne; zajęcia plenerowe;

Współpraca z pielęgniarką, sanepidem.

Przeprowadzenie zajęć ukazujących szkodliwość palenia papierosów i dopalaczy.

Udział w spotkaniach organizowanych przez Sanepid, wykorzystywanie pozyskanych materiałów edukacyjnych.

Poznawanie zdrowych produktów w ramach zajęć z techniki.

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z zakresu wychowania komunikacyjnego.

 

8.

Edukacja ekologiczna i przyrodnicza

1.Opieka nad roślinami w klasie.

2.Zapoznanie uczniów ze znaczeniem ochrony przyrody.

3. Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.

4. Nauka zasad recyklingu – segregowania surowców wtórnych.

5. Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze (pozytywny i negatywny)

6. Współpraca z Nadleśnictwem Augustów – organizacja ścieżek dydaktycznych

Opieka nad kącikiem przyrody; współpraca z Nadleśnictwem Augustów;  praktyczne ćwiczenia; oglądanie filmów edukacyjnych, poglądowych, wycieczki tematyczne, ścieżki dydaktyczne, itp.

9.

Prace na rzecz szkoły i środowiska

1.Wdrażanie do utrzymania ładu i porządku.

2.Troska o podręczniki , przybory i materiały szkolne.

3. Dbanie o estetykę klasy.

4.Wdrażanie uczniów do pomocy rodzicom w pracach domowych.

Ćwiczenia praktyczne, nauka umiejętności w zakresie samodzielności.

10.

Wychowanie komunikacyjne – poszerzenie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się poza szkołą

1.Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami ruchu drogowego.

2.Zwrócenie uwagi uczniów na zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły.

3. Zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z ulic w czasie poruszania się po mieście, w czasie wycieczek związanych z realizacją tematów lekcji.

Współpraca z Komendą Powiatową Policji; Komendą Powiatową Państwowej Staży Pożarnej i instytucjami zajmującymi się zdrowiem i bezpieczeństwem

11.

Współpraca z rodzicami

1.Organizacja systematycznych spotkań z rodzicami przez wychowawców klas.

2.Indywidualne rozmowy wspierające rodziców w pracy z uczniem niepełnosprawnym.

3. Zapraszanie rodziców na warsztaty, pogadanki wynikające z bieżących potrzeb.

4. Udział rodziców w uroczystościach szkolnych.

5. Włączanie Rodziców do organizacji wycieczek / zajęć plenerowych.

6 Podkreślenie wartości rodziny, pogłębienie więzi rodzinnych..

7. Umożliwienie współpracy rodziców z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną.

Spotkania, warsztaty, pogadanki tematyczne; organizacja zajęć tematycznych w klasie.

12.

Organizacja pomocy i wsparcia dla uczniów.

1.Zapewnienie opieki świetlicowej.

2.Współpraca podczas organizacji dowozu uczniów do i ze szkoły.

3. Poznanie sytuacji materialno – bytowej uczniów i ich rodzin.

4 Zapewnienie realizacji dożywiania w ramach współpracy z ośrodkami pomocy społecznej.

Współpraca z ośrodkami GOPS, MOPS.

 

Monitorowanie efektów działalności wychowawczej i profilaktycznej

 Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania uczeń :

- ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju,

- jest samodzielny w zakresie podstawowej samoobsługi,

- przestrzega zasad i norm społecznie akceptowanych obowiązujących w klasie, na terenie szkoły, w kontaktach z innymi osobami, w miejscach publicznych,

- przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa

- rozumie podstawowe zasady profilaktyki w zakresie zdrowia i higieny 

- ma poczucie własnej wartości,

- zachowuje się adekwatnie do sytuacji,

- kształtuje i rozwija własne predyspozycje i zdolności,

- podejmuje współpracę, rozwija umiejętność mówienia o sobie, zgłaszania swoich potrzeb,

 

Ewaluacja programu

 Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018r.. poprzez:

  1. Obserwację i ocenę ucznia pod względem rozwoju jego umiejętności, sposobu zachowania oraz przestrzegania norm społecznie akceptowanych.
  2. Uzyskiwanie stosownych informacji zwrotnych od rodziców – w zależności od potrzeb.
  3. Spotkania zespołu nauczycieli gimnazjum w celu opracowania wniosków i propozycji zmian na kolejny rok szkolny.

Udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Roman Krzyżopolski

Data wytworzenia: 2017-09-29

Wprowadzający: Danuta Szarowicz

Data modyfikacji: 2017-10-06

Opublikował: Danuta Szarowicz

Data publikacji: 2017-10-06