Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy na rok szkolny 2017/2018

Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy  im. Jana Pawła II w Zespole Szkół Specjalnych  w Augustowie na rok  szkolny 2017/2018

 Wstęp

 Program Wychowawczy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w  Zespole Szkół Specjalnych w Augustowie opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym. Jest realizowany przez wszystkich nauczycieli. W pracy z uczniami z upośledzeniem umysłowym cele wychowania i nauczania traktujemy łącznie, określając je jako cele edukacji.

 Celem działalności szkoły jest edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi  w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem oraz do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.

 Motto:

 Każdy uczeń ma szansę.

W realizacji misji szkoły należy prowadzić ciągły wychowawczy dialog z rodziną dziecka, który doprowadzi do dobrego, skutecznego, zgodnego oddziaływania wychowawczego. Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci.

Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu szkoły, są partnerami we wszystkich podejmowanych działaniach

Wypełnieniu misji szkoły w szczególności będzie służyć:

  •  Zapewnienie optymalnych warunków do rozwoju uczniów poprzez udzielenie im właściwej pomocy psychologiczno -pedagogicznej, organizowanie specjalistycznej opieki wychowawczej, zdrowotnej i materialnej.
  • Zapewnienie zasad bezpieczeństwa, promocji i ochrony zdrowia w realizacji podjętych zadań.
  • Organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb rozwojowych, pasji, zainteresowań oraz możliwości finansowych organu prowadzącego.
  • Współdziałanie z PP-P oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających i doskonalących zaradność i niezależność uczniów w czynnościach samoobsługowych i życiowych.
  • Współpraca z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki zdrowotnej.
  • Kultywowanie cyklicznych imprez okolicznościowych oraz tworzenie tradycji związanych  z patronem szkoły.

Wartości wychowawcze i profilaktyczne

Podmiotem działań jest konkretna osoba.

Edukacja szkolna wymaga zachowania odpowiedniej proporcji między przekazem informacji, rozwijaniem umiejętności  i wychowaniem.

Podmiotem wychowania i kształcenia jest uczeń, zatem podstawą procesu edukacji powinny  być potrzeby rozwojowe ucznia, a nie wymogi poszczególnych zajęć edukacyjnych.

Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia – stanowi nadrzędny cel pracy edukacyjnej realizowany w zakresie:

  • nauczania – jako integralnego traktowania wiadomości przedmiotowych dla lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
  • kształcenia umiejętności w celu zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce,
  • wychowania – czyli tworzenia środowiska wszechstronnego rozwoju osobowego  i wspierania działań wychowawczych rodziców.

 Wychowanie – jest to proces wspomagania dzieci i młodzieży w rozwoju ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości na miarę swoich możliwości w obszarach:

  • fizycznym, psychicznym, społecznym, duchowym.

Profilaktyka -  ma na celu redukowanie przypadków niedostosowania społecznego, wykolejeń, patologii społecznej, zapobieganie chorobom i uzależnieniom.

Główną wartością w procesie wychowania jest wyzwalanie aktywności dziecka pamiętając, iż każde posiada swoiste uzdolnienia i braki.

Rozwijanie dociekliwości poznawczej powinno być ukierunkowane na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

Oddziaływania wychowawcze cechują się życiową użytecznością i powinny wdrażać ucznia do samodzielności społecznej. Naczelna zasada wychowania brzmi: „do życia przez życie”.

Każdy uczeń ma prawo do dobra własnego i odnalezienia swojego miejsca w świecie.

Poszczególni uczniowie rozwijają się we właściwym sobie tempie, do tego tempa więc należy dostosować zakres działań wychowawczych.

Wychowanie musi być oparte na zainteresowaniach uczniów, które są podstawowym kryterium doboru materiału i środków nauczania.

Za fundamentalną zasadę uznaje się podążanie osobistą ścieżką ucznia, czyli stwarzanie możliwości a nie wymagań.

Każdy uczeń ma możliwość:

  • wzbogacać wiedzę z zakresu profilaktyki
  • uczestniczyć w promocji zdrowego stylu życia
  • zwiększać umiejętności bezpiecznego zachowania się w środowisku lokalnym
  • poprawiać relacje interpersonalne
  • wzbogacać wiedzę z obszaru dorastania i dojrzewania

 Do zadań profilaktycznych należy także zmniejszanie występowania przypadków agresywnych zachowań, ulegania negatywnym wpływom rówieśników.

Cele i zadania  wychowawczo-profilaktyczne szkoły

Cele i zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, oparte są na podstawie programowej  i zawierają:

  • Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego i poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego.
  • Tworzenie warunków i sytuacji  doskonalących zaradność życiową oraz niezależność w czynnościach samoobsługowych.
  • Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa w życiu codziennym – poszerzanie wiadomości                     i umiejętności z zakresu bezpiecznych zachowań, wyuczenie określonych umiejętności ważnych dla zdrowia i przekształcenie ich w sprawności.
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych , wykorzystywanie różnych sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów.
  • Kształtowanie  relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych i zawodowych.
  • Uczenie rozumienia swoich praw,  umiejętności ich egzekwowania.
  • Uczenie odpowiedzialności za swoje czyny i postępowanie.
  • Nabywanie niezbędnych umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich i radzenia sobie    z trudnymi sytuacjami.
  • Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających   zdrowiu i bezpieczeństwu.
  • Uwrażliwienie na czynniki chorobotwórcze i substancje szkodliwe dla zdrowia ( nikotyna, alkohol, leki, dopalacze, narkotyki, AIDS) oraz konsekwencje zachowań ryzykownych.
  • Kształtowanie bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach życiowych w zakresie ruchu drogowego, właściwych zachowań wobec nieznanych osób, sposobów postępowania w razie kontaktu z nieznaną substancją, umiejętności mówienia „ nie” w sytuacjach zagrożenia zdrowia       i bezpieczeństwa.
  • Poszerzenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
  • Tworzenie warunków umożliwiających uczniom dokonywanie właściwego wyboru kierunków przyszłej pracy.
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym jako potencjalnego pracownika, klienta i użytkownika.
  • Umożliwienie udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych.
  • Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności  do społeczności lokalnej, regionu, kraju.
  • Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego oraz budzenie zainteresowania
  •  i szacunku dla przyrody.

 

Koncepcja współpracy z rodzicami (opiekunami)

Warunkiem powodzenia w edukacji jest nawiązanie współpracy z rodziną.

Największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci.

Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.

Kierunek działalności wychowawczej powinien uwzględniać wolę rodziców.

Rodzice biorą udział w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych,  w realizowaniu pewnych jego części na terenie domu oraz w konsultacjach dotyczących postępów i trudności dziecka.

Podejmowanie aktywności na rzecz działań promujących zdrowy styl życia w rodzinie i środowisku.

Formy współpracy z rodzicami (opiekunami):

  • dążenie do pełnego poznania sytuacji rodzinnej, udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów w miarę możliwości,
  • organizowanie spotkań szkoleniowych – pedagogizacja rodziców,
  • zasięganie opinii rodziców, np. za pomocą ankiet, na tematy dotyczące działalności szkoły i oczekiwań wobec niej,  także zachęcanie rodziców do tworzenia struktur formalnych, współdziałających z placówką,
  • zasięganie u rodziców informacji dotyczących rozwoju dziecka, jego trybu życia, upodobań, stanu zdrowia w celu pełniejszej diagnozy pedagogicznej,
  • organizowanie spotkań  i imprez szkolnych w czasie dogodnym dla rodziców,
  • organizowanie semestralnych i międzysemestralnych spotkań klasowych w miłej i życzliwej atmosferze,
  • organizowanie zajęć dydaktycznych, w których mogą uczestniczyć rodzice w ramach cyklu „otwarta szkoła”.

 

Tradycje szkolne

 Motto:

Szkoła z „własną twarzą”.

Tworzenie obyczajowości i uroczystości związanych z życiem szkoły i wychowanków powinno ukształtować u uczniów, rodziców i nauczycieli poczucie przynależności do miejsca, osób, wartości.

Aktywny udział w uroczystych obchodach Święta Szkoły

Ceremoniał tradycji i uroczystości związanych z postacią patrona szkoły służy propagowaniu wartości uniwersalnych i religijnych.

Prowadzenie edukacji środowiska lokalnego w zakresie problematyki osób z niepełnosprawnością służy propagowaniu integracji osób niepełnosprawnych ze środowiskiem.

Szkoła organizuje cykliczne i systematyczne imprezy szkolne według opracowanego harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych.

Jesteśmy otwarci na uczestniczenie w przedsięwzięciach środowiskowych: konkursach, przeglądach, wystawach oraz imprezach okolicznościowych  zgodnych z kalendarzem świąt państwowych, religijnych, szkolnych i lokalnych.

 

Działania przeciwstawiające się niepożądanym zachowaniom i patologii wśród uczniów

  •  Każdy wychowawca rozpoznaje i diagnozuje zagrożenia występujące w jego zespole uczniów.  W tym celu współpracuje z rodziną lub opiekunami ucznia.
  • W pierwszym miesiącu nowego roku szkolnego wychowawca ustala plan działań wychowawczych  na dany rok szkolny, który  konsultuje z rodzicami.
  • W szkole obowiązuje procedura postępowania interwencyjnego w sytuacji wystąpienia zachowań niepożądanych u uczniów.
  • Wychowawca współpracuje z instytucjami wspomagającymi pomoc uczniom zagrożonym patologią: PP-P, KPP, PCPR, MOPS, gminnymi ośrodkami pomocy społecznej, Sądem Rodzinnym i dla Nieletnich.

 

Diagnoza sytuacji  wychowawczej w roku szkolnym 2017/2018

Diagnozę sytuacji wychowawczej sporządzono na podstawie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych z rodzicami / opiekunami uczniów, obserwacji sposobu zachowań uczniów i ich potrzeb, analizy dokumentacji szkolnej.

  1.  Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy liczy 18 uczniów.
  2. Wiek uczniów kształtuje się w granicach: 16 – 23 lat.

Rok urodzenia

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Ilość uczniów

1

0

3

3

5

2

 

1

 Uczniowie  wchodzą  w dorosłość.  W związku z tym potrzebują szczególnego wsparcia w sytuacjach:

  • nawiązywania poprawnych kontaktów społecznych,
  • przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
  • właściwej samooceny oraz różnicowania dobra i zła.
  • akceptacji siebie,
  • odwagi w  trafnym, samodzielnym podejmowaniu decyzji,
  • kształtowania postaw w kierunku nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi, także płci przeciwnej,
  • rozumienia sensu pracy i satysfakcji z jej wykonywania,
  • działań profilaktycznych uświadamiających, że używki – nie są atrybutami dorosłości
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami i urządzeniami oraz  opanowania prostych umiejętności i czynności pracy
  • kształtowanie prawidłowej postawy uczniów  wobec pracy w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania

 

  1. Uczniowie Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy mieszkają w domach rodzinnych w mieście, na wsi oraz w Domach Pomocy Społecznej dla Dzieci i Młodzieży.

 

Środowisko

uczniów

Wieś –

Dom rodzinny

Miasto –

Dom rodzinny

Dom Pomocy

Społecznej

 

Liczba uczniów

 

9

4

5

 

Spośród uczniów SSPdP –9 dojeżdża do szkoły spoza obrębu Augustowa, w tym 3 uczniów dojeżdża samodzielnie. Są oni narażeni na szereg niebezpieczeństw i zagrożeń zewnętrznych, takich, jak:

  • niekulturalne traktowanie przez rówieśników dojeżdżających z innych szkół (agresja słowna i fizyczna),
  • powrót do domu o zmroku,
  • brak właściwej oceny sytuacji w drodze - problemy związane z komunikacją werbalną w środkach komunikacji.

 W związku z tym uczeń dojeżdżający potrzebuje wsparcia wychowawczego w kierunku:

  • działań zmierzających do wykształcenia pozytywnej samooceny,
  • akceptacji własnej niepełnosprawności,
  • umiejętności prawidłowego zachowania i reagowania w sytuacjach trudnych,
  • uaktywniania procesów myślowych ułatwiających podejmowanie trafnych decyzji w obliczu zagrożenia zdrowia i życia.

 Absolwent naszej szkoły  powinien:

  •  mieć świadomość własnej tożsamości, akceptować sam siebie,
  • posiadać kulturę osobistą, stosować zasady dobrego wychowania,
  • w miarę możliwości - samodzielnie podejmować decyzje,
  • nawiązywać pozytywne relacje z ludźmi, rozpoznawać sytuacje zagrożenia,
  • znać i akceptować atrybuty „dorosłości”,
  • świadomie unikać zagrożeń (nikotyna, alkohol, narkotyki, grupy nieformalne),
  • mieć poczucie przynależności regionalnej i narodowej,
  • dostrzegać konieczność wykonywania określonej pracy, zadania,
  • radzić sobie z sukcesami i porażką.

Wyznaczone kierunki pracy wychowawczo-opiekuńczej w  roku szkolnym  2017/2018

Przeciw działanie uzależnieniom, walka z dopalaczami i narkotykami, wzmacnianie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży i umiejętności z zakresu bezpiecznych zachowań, wyuczenie określonych umiejętności ważnych dla zdrowia i przekształcenie ich w sprawności.

Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie kompetencji czytelniczych.

Wzmacnianie wiary ucznia we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów (budowanie pozytywnej samooceny.

Odpowiednie korzystanie z Internetu i mediów społecznościowych, rozwijanie wśród uczniów kompetencji zawodowych.

 

Efekty działań wychowawczych:

 Uczeń:

  • Umie ocenić swoje możliwości zawodowe i szanse zatrudnienia.
  • Analizuje swoje działania, koryguje i modyfikuje je w zależności od potrzeb.
  • Potrafi dostosować się do rygorów i standardów zawodowych. 
  • Potrafi dokonywać wyboru drogi życiowej, w oparciu o oferty jakie daje mu społeczeństwo.
  • Umie pokonywać trudności, być przedsiębiorczym i opanowanym.
  • Ma poczucie własnej wartości i szanuje godność innych ludzi.
  • Zna postać i wzorce osobowe patrona szkoły.
  • Zna tradycje szkoły, świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. 
  • Ma poczucie bliskości ze środowiskiem lokalnym, z narodem i jego kulturą.
  • Posiada umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, przestrzegania zasad bezpieczeństwa, dbania o własne zdrowie.
  • Podejmuje działania prozdrowotne, potrafi korzystać z podstawowych placówek służby zdrowia i instytucji działających na rzecz bezpieczeństwa i pomocy osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Aktywnie i twórczo spędza  czas wolny,  podejmuje działania proekologiczne.

 

Lp.

Cele wychowawcze

 

Zadania

Osoba

Odpowiedzialna

 

Forma realizacji

 

 

Analiza środowiska ucznia pod względem jego potrzeb i możliwości.

 

Kształtowanie sylwetki i wizerunku ucznia.

Rozpoznanie potrzeb ucznia na podstawie jego dokumentów, rozmów, obserwacji, wywiadów, spotkań z rodzicami.

 

Rozwijanie osobowości ucznia: postawy autokreatywnej, nazywania i wyrażania uczuć i emocji,, umiejętności dokonywania wyborów, ponoszenia konsekwencji za swoje czyny.

Wychowawcy klas,

 

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 Systematyczna

analiza.  Rozmowy

z uczniami.

Obserwacja

uczniów.  

 

Zajęcia z funkcjonowania osobistego i społecznego, zajęcia z psychologiem.

2

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za właściwą postawę i realizację obowiązku szkolnego.

 

Konsekwentnie podejmować działania  dyscyplinujące w stosunku do uczniów opuszczających zajęcia szkolne.

 

Wychowawcy klas

Psycholog

 

Pogadanki o prawnych konsekwencjach niewypełnienia obowiązku szkolnego

Kontakt z rodzicami

Kontakt z kuratorami sądowymi

 

Systematyczne (miesięczne)nagradzanie ucznia  za najlepszą frekwencję w klasie.

 

3

Rozwijamy kulturę

spędzania wolnego

czasu, racjonalnego

wypoczynku,

układania właściwych

relacji życiowych

i zawodowych oraz

koleżeńskich.

Ustalamy priorytety życiowe

i zawodowe :

-analizujemy własne zainteresowania i potrzeby;

-określamy swoje codzienne zadania

i cele;

-prezentujemy racjonalne wybory;

-ustalamy sposoby i formy realizacji

życiowych planów;

-konfrontowanie i modyfikowanie

działań w zależności od oceny sytuacji;

-pilnowanie własnych spraw ;

-wartościowanie pozytywne

i świadome zagrożeń.

 

Wychowawca klasy,

nauczyciele

przysposobienia do pracy

- rozmowy

z uczniami 

- dyskusje

z rodzicami

-próby

konfrontacji

i samooceny

- budowanie

argumentacji

-prezentowanie

stanowisk przez

uczniów.

4.

 

Dbałość o zdrowie

i bezpieczeństwo.

 

Propagowanie zdrowego stylu życia

-jak zmagać się ze sobą pokonywać

zagrożenia, gdzie szukać pomocy i rady (miejsca, ludzie, poradnie, instytucje.

Wdrażamy zasady zdrowej diety,

higieny i bezpieczeństwa  w życiu

codziennym.

Wychowawcy klas,

Nauczyciele.

 

 

 

 

 

 

E. Chilicka,

-Spotkanie z pielęgniarką, pogadanka

-wdrażanie do aktywności fizycznej

- organizowanie wspólnych imprez kulturalnych i propagujący ruch fizyczny

 

5.

Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przeciwdziałanie uzależnieniom, walka z dopalaczami i narkotykami.

Bezpieczeństwo w Internecie.

Właściwe korzystanie z mediów społecznościowych

 

1.Rozwijanie umiejętności komunikowania się w grupie

2.Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę słowną

3.Kształtowanie umiejętności samooceny

4.Uświadomienie, czym w życiu jest miłość, przyjaźń, szacunek, tolerancja

5.Zaznajmienie z prawami i obowiązkami dziecka, ucznia, człowieka.                               

 

1.Zdobywanie wiedzy na temat skutków stosowania substancji uzależniających

2.Nauka asertywnego odmawiania w sytuacji presji społecznej

3.Zdobywanie wiedzy na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnych sytuacjach (osoby i instytucje)

4.Rozładowywanie napięć emocjonalnych w sposób społecznie akceptowany.

5. Nauka bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych i Internetu.

Psycholog, logopeda

i nauczyciele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog

 

-wyrabianie odpowiedzialności za słowo

-przestrzeganie kulturalnego zachowania do siebie nawzajem,

-wspólne rozwiązywanie konfliktów,

-pogadanki,

-samokontrola,

-samoocena w czasie zajęć,

 

 

 

 

 

- Pogadanki

wychowawcze

- Rozmowy

indywidualne

- Omawianie

 zaistniałych sytuacji konfliktowych

- Scenki dramowe

- Zajęcia rewalidacji z psychologiem.

- Spotkanie z przedstawicielami policji

 

6.

 Wychowanie patriotyczne młodzieży.

 

Postać i wzorzec osobowy Patrona szkoły Jana  Pawła II.

 Kształtowanie postaw patriotycznych poprzez wzbudzenie szacunku do własnej ojczyzny i jej bohaterów , rozwijanie w uczniach podstawowych wartości patriotycznych

rozwijanie poczucia dumy narodowej. Wdrażanie do aktywnego udziału w uroczystościach. 

Konstruowanie działań

 Wychowawczych opartych na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością patrona szkoły.

Nauczyciele, wychowawcy.

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

-udział w uroczystościach klasowych i -szkolnych,

-przygotowanie gazetki klasowych,

-pogadanki rozmowy na temat ważniejszych wydarzeń.  

 

7.

 

Upowszechnianie czytelnictwa .

 Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

Zespół Profilaktyczno - Wychowawczy

nauczyciele, wychowawcy.

Wyjście do biblioteki Miejska Biblioteka Publiczna- lekcje biblioteczne

- pogadanki, rozmowy

Realizacja programu

” Czytająca szkoła”.

 

8.

Uczymy się dysponować własnym budżetem.

1.Budzenie świadomego stosunku do spraw wydawania pieniędzy, przygotowanie do gospodarowania własnymi zarobkami w przyszłości.

2.Sposoby wydawania pieniędzy.

 

Nauczyciele uczący przedmiotu: funkcjonowanie osobiste i społeczne.

-robinie zakupów za odliczoną gotówką,

-obliczenie pieniężne: złote, grosze, rozmienianie na drobne,

-zadania dotyczące kupowania i sprzedawania ceny ilość, kosztu zakupu, wydawania .

 

9.

Moja przyszłość.

Skierowanie zainteresowań uczniów ku zagadnieniom pracy zawodowej, rozwijanie wyobraźni w tym kierunku – wstęp do orientacji zawodowej.

 

Nauczyciele z przysposobienia do pracy.

-wycieczki do zakładów pracy,

-poznanie zawodów czynności pracy.

10.

Moja droga do pracy w zawodzie.

1.Rozbudzenie ambicji, planowanie dalszego kształcenia – kursy.

2.Rozmowa nt. pojęcia pracy problemów z tym związanych

-aspiracje a możliwości życiowe

3.Kształcenie właściwej postawy wobec pracy, użyteczność pracy.

Wychowawcy. Nauczyciele z przysposobienia do pracy. Współpraca z PUP.

- spotkanie z psychologiem z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej - preorientacja zawodowa

 

 

11.

Wychowanie do życia w rodzinie.

 

Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka.

Poznanie praw i obowiązków dziecka, rodzica .

 

Nauczyciele, wychowawcy.

 Warsztaty na temat  relacji damsko-męskich.

Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych.

 

 Ewaluacja programu

 Ewaluacja programu zostanie przeprowadzona w czerwcu 2018r. poprzez:

  • obserwację i ocenę ucznia pod względem rozwoju jego umiejętności, sposobu zachowania oraz przestrzegania norm społecznie akceptowanych.
  • uzyskiwanie stosownych informacji od rodziców, wychowawców i nauczycieli
  • opracowanie wniosków i propozycji zmian na kolejny rok szkolny.

Udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Roman Krzyżopolski

Data wytworzenia: 2017-09-29

Wprowadzający: Danuta Szarowicz

Data modyfikacji: 2017-10-06

Opublikował: Danuta Szarowicz

Data publikacji: 2017-10-06