Historia Szkoły

Historia szkoły. 

Osoby z głębszym stopniem upośledzenia umysłowego chcą i mają prawo do rozwoju, m.in. poprzez naukę w szkole dostosowanej do ich indywidualnych możliwości. Odpowiedzią na potrzeby tej grupy dzieci i młodzieży było założenie Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie z siedzibą przy ul. Mickiewicza 2. Szkoła została powołana do życia uchwałą Rady Powiatu  w Augustowie nr 103/XV/2000 z dnia 26 kwietnia 2000r. Dyrektorem szkoły została pani Bożenna Łukaszewicz, która pełniła funkcję dyrektora przez 15 lat. Funkcję wicedyrektora pełniły pnie: Beata Augustynowicz, a następnie pani Monika Obuchowska.

W skład Zespołu Szkół Specjalnych weszły: Szkoła Podstawowa, Gimnazjum oraz Szkoła Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. Szkoła Przysposabiająca do Pracy istniała dwa lata, do końca roku szkolnego 2001/2002. W strukturze Szkoły Podstawowej funkcjonowały również trzy zespoły rewalidacyjno- wychowawcze dla uczennic z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej.

W pierwszym roku działalności w szkole uczyło się 65 uczniów z terenu powiatu augustowskiego. Pracę prowadziło 15 pedagogów i 3 panie pomoce nauczyciela. Kadrę nauczycieli w znacznej części tworzyły panie uczące wcześniej w klasach specjalnych, które istniały w Augustowie przed powstaniem szkoły. Były to panie: Alicja Narolewska , Janina Milewska, Bożenna Łukaszewicz, Teresa Toczyłowska, Urszula Sieńkowska-Cioch i Beata Skowrońska.

W 2001 r. wydawana jest własna gazetka ,,Wśród Nas” początkowo w wersji czarno-białej, potem kolorowej, a końcowo w wersji elektronicznej. Szkoła organizuje coroczne przeglądy Piosenki Dziecięcej ,,Wśród Nas”, a następnie Dzień Osób Niepełnosprawnych integrujący środowisko osób z niepełnosprawnościami z naszego regionu. Od 2003r organizowane są przez szkołę cyklicznie konferencje dla nauczycieli i rodziców.

            W roku 2003/2004 szkołom wchodzącym w skład zespołu przyznano numery i nadano nazwy: Szkoła Podstawowa Nr 7 Specjalna , Gimnazjum Nr 5 Specjalne. W dniu 1 września 2005r. powstała trzyletnia ponadgimnazjalna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy. Wobec zwiększającej się liczby uczniów oraz w obliczu powstania nowej szkoły konieczne stało się pozyskanie nowego budynku dla siedziby szkoły – dotychczasowa siedziba przy ul. Mickiewicza 2 posiadała jedynie 6 sal lekcyjnych.

Od września 2005 roku Gimnazjum i  Szkoła Przysposabiająca do Pracy mieściły się w budynku przy ul. 1 Pułku Ułanów Krechowieckich 17. Sale w tym budynku trzeba było zaadoptować: pomalować ściany, naprawić oświetlenie, zdobyć meble, stoliki, krzesła, wyposażenie pracowni. Większość prac wykonali sami nauczyciele szkoły oraz rodzice, często z pomocą uczniów.

W czerwcu 2004 r. powstała w szkole Sekcja Olimpiad Specjalnych „Kormorany” odnosząc sukcesy szczególnie w rodzimym  kajakarstwie, ale także w organizacji wycieczek rowerowych i imprez sportowych na różnych szczeblach. Jej prezesami byli Wojciech Dyczewski, Aleksander Filipow, a obecnie Robert Chilicki.

W 2005 roku została oddana do użytku uczniom Gimnazjum i Szkoły Przysposabiającej do Pracy nowoczesna pracownia komputerowa, która unowocześniana służy wszystkim uczniom do dzisiaj  dając im szansę uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Jej opiekunem była  Beata Skowrońska, a obecnie Sylwia Piekarska.

17 kwietnia 2007r. zostało zarejestrowane i wszczęło swoją działalność. Stowarzyszenie Przyjaciół Zespołu Szkół Specjalnych w Augustowie,, Wśród nas”. Jego prezesem została pni Halina Szulewska, a obecnie funkcję prezesa pełni pani  Agnieszka Turowska.

Po dziesięciu latach działalności w dniu 7 października 2010r. na mocy uchwały Rady Powiatu w Augustowie  nr 222/XXXVI/10   z dnia 28 września 2010r. nadano imię Jana Pawła II szkołom wchodzącym   w skład Zespołu Szkół Specjalnych. Placówka otrzymała prawo posiadania sztandaru.

W roku szkolnym 2011/2012 w Zespole Szkół Specjalnych rozpoczęły naukę  pierwsze dwie klasy dla uczniów z autyzmem.

Od września 2012 roku szkoła uzyskała nową lokalizację przy Alei Kardynała Wyszyńskiego 3B, do której uczęszczali  uczniowie Gimnazjum nr 5 i Szkoły Przysposabiającej do Pracy, a uczniowie Szkoły Podstawowej nadal uczyli się przy ul. Mickiewicza 2.

Od 1 września 2015 roku dyrektorem placówki został pan Roman Krzyżopolski, a funkcję wicedyrektora pełniła pani Bożenna  Łukaszewicz.

W 2015roku wszyscy uczniowie z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej, a także z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawonśiami Zespołu Szkół Specjalnych rozpoczęli naukę w budynku przy ul. Kardynała Wyszyńskiego 3B.

 Uczniowie z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej  realizują naukę w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych na terenie DPS w Augustowie i Studzienicznej lub nauczanie indywidualne w domach rodzinnych.

W 2017r. na emeryturę przeszły panie: Bożenna Łukaszewicz, Elżbieta Barwicka, Zofia Ciszewska i Teresa Toczyłowska  .  

Rok szkolny 2018/2019 był ostatnim rokiem funkcjonowania gimnazjów. W wyniku reformy ustroju szkolnego gimnazja ulegają stopniowej likwidacji i dlatego Gimnazjum Nr 5 Specjalne zostaje wygaszone z dniem 31 sierpnia 2019r.

Na przestrzeni lat zmieniały się osoby na stanowisku psychologa. Na początku istnienia szkoły funkcję psychologa pełniła pani Magdalena Wysocka , potem pani Elżbieta Chilicka, a obenie pani Alicja Karbowska.

Szkoła realizuje projekty i szkolenia w zakresie Technologii Informacyjno-komunikacyjnej. Dzięki temu baza wzbogaca się o nowoczesne urządzenia: tablety, laptopy, dywan i tablice interaktywne, a także wizualizer, drukarki, specjalne klawiatury i myszki dostosowane do potrzeb uczniów.

Obecnie funkcję dyrektora pełni pan Roman Krzyżopolski, a osobą pełniącą funkcję dyrektora podczas jego nieobecności jest pani Monika Obuchowska.

Misja szkoły jest realizowana w myśl motta: „Każdy uczeń ma szansę” . Jest nią edukacja uczniów z głębszym i głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej z zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem oraz do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy. Działalność szkoły polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.

  

Struktura szkoły

W skład Zespołu Szkół Specjalnych wchodzi Szkoła Podstawowa nr 7 Specjalna i Szkoła Przysposabiająca do Pracy Specjalna.

Szkoła podstawowa prowadzi edukację dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kształcenie w niej trwa 8 lat ( I i II etap edukacyjny)  i w zależności od specyficznych potrzeb i możliwości ucznia może być wydłużone do osiemnastego roku życia.

Szkoła podstawowa oferuje nauczanie indywidualne prowadzone na terenie domu oraz zajęcia z uwzględnieniem kontaktów społecznych z rówieśnikami na terenie szkoły.

Klasy edukacyjno – terapeutyczne są mało liczne ( od 4- 8 uczniów; dla uczniów z autyzmem od 2- do 4), co umożliwia wysoki poziom indywidualizacji, zapewnia poczucie komfortu i bezpieczeństwa. W klasach szkoły podstawowej  opiekę sprawuje również pomoc nauczyciela.

Uczniowie korzystają z Sali Integracji Sensorycznej, tablic interaktywnych i komputerów w klasach, a także z dywanu interaktywnego i urządzeń aerobowych będących na wyposażeniu sali gimnastycznej.

 

Szkoła Przysposabiająca do Pracy Specjalna składa się z  oddziałów dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną oraz uczniów z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kształcenie trwa w niej trzy lata i w zależności od specyficznych potrzeb i możliwości ucznia może być wydłużone do dwudziestego czwartego roku życia.

Głównym celem kształcenia szkoły jest przygotowanie uczniów do pełnienia różnych ról społecznych i samodzielnego – na miarę ich możliwości – dorosłego życia.

Zajęcia przysposabiające do pracy, w ramach których uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności   praktyczne mają im umożliwić  prowadzenie gospodarstwa domowego, sporządzanie posiłków, uczyć czynności życia codziennego, a także dać szansę podejmowania prac w zakresie dekoratorstwa, rękodzieła, makramy, mozaiki i witrażu, szycia ręcznego, prac praktyczno-technicznych oraz ułatwić posługiwanie się technologią informacyjno-komunikacyjną.

Szkoła dysponuje dobrze wyposażonymi salami lekcyjnymi i pracowniami, w których  uczniowie mają możliwość doskonalenia swoich umiejętności, w wyżej wymienionych zakresach, oraz praktycznego przećwiczenia pracy na poszczególnych stanowiskach.

 

Zajęcia prowadzone są również na terenie DPS w Augustowie (dwie grupy zajęć rewalidacyjno – wychowawczych) oraz w Studzienicznej (jedna grupa zajęć rewalidacyjno – wychowawczych). Nauczyciele prowadzą  nauczanie indywidualne na terenie powiatu dla uczniów, którzy z różnych przyczyn nie mogą uczestniczyć w grupowych zajęciach na terenie szkoły.

 Patron szkoły

Szczególnie czcimy Patrona: uczestniczymy we Mszy świętej, przygotowujemy uroczystość na terenie szkoły lub w plenerze. W ciągu roku organizujemy wiele cyklicznych działań związanych z Patronem: Dzień Papieski, Rocznica Śmierci Jana Pawła II, konkurs recytatorski utworów Papieża, plastyczny, spływ kajakowy i wycieczki Szlakiem Jana Pawła II. Istotnym przedsięwzięciem była wycieczka rady pedagogicznej do Watykanu w celu złożenia hołdu naszemu Papieżowi. Na forum miasta uczestniczymy aktywnie ze sztandarem we wszystkich uroczystościach patriotycznych i kościelnych. Należymy do Podlaskiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II.

W Augustowie systematycznie odwiedzamy miejsca, które zaszczycił swoją obecnością Jan Paweł II w czasie swej pielgrzymki do Polski 9 czerwca 1999 roku: statek „Serwy” i rzeźbę Papieża w Porcie Żeglugi Augustowskiej, pomnik przy Bazylice Mniejszej Najświętszego Serca Jezusowego oraz pomnik „fotel” z pamiątkową tablicą przy Oficerskim Yacht Clubie Pacific. Jesteśmy dumni, że Nasz Patron był w naszym mieście. Społeczność szkolna poznaje Jego życie i naukę, czerpie wiele ze skarbnicy Jego myśli i czynów. Patron szkoły jest dla nas wzorem i przykładem do naśladowania.

Misja szkoły

Misją szkoły jest - w myśl motta: „Każde dziecko ma szansę” - edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w zakresie ich wszechstronnego rozwoju na miarę indywidualnych możliwości, przygotowanie do codziennego życia w integracji ze społeczeństwem oraz do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy. Działalność szkoły polega na integralnej realizacji funkcji wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej.

Oferta edukacyjna

Szkoła funkcjonuje w oparciu o indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne ustalane dla każdego ucznia na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy. Kształcenie jest ukierunkowane na wychowanie i nauczanie całościowe, oparte na wielozmysłowym poznawaniu otaczającego świata. W pracy z uczniami wykorzystywane są różne formy: terapia ruchem, usprawnianie manualne, muzykoterapia, arteterapia, rytmika, zajęcia plastyczne, usprawnianie techniczne. Placówka zapewnia pomoc psychologiczno - pedagogiczną, między innymi w formie zajęć rewalidacji indywidualnej, stanowiących integralną część edukacji dzieci z upośledzeniem umysłowym.

W odpowiedzi na potrzeby środowiska lokalnego w roku szkolnym 2011/2012 rozszerzono ofertę edukacyjną Szkoły Podstawowej nr 7 o 2 oddziały dla uczniów z autyzmem.

Początkowo przysposobienie do pracy w szkole ponadgimnazjalnej odbywało się w pracowniach: gospodarstwa domowego, poligraficznej, witrażu, wikliniarstwa, dekoratorstwa i sztuki użytkowej, obróbki drewna i metalu, renowacji wnętrz i ich wyposażenia. W związku z indywidualnymi możliwościami, zainteresowaniami i potrzebami obecnych uczniów, oferta edukacyjna szkoły została zmodyfikowana. Od 2015 roku utworzono pracownię życia codziennego, prac biurowych, mozaiki i witrażu, techniki, papieru czerpanego, rękodzielnictwa i szycia ręcznego.

W 2005 roku została oddana do użytku uczniom gimnazjum i szkoły przysposabiającej do pracy nowoczesna pracownia komputerowa. Wyposażenie uczniów w umiejętność posługiwania się komputerem daje im szansę uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. Doświadczenie poczucia sprawności w tym zakresie wzmacnia samoocenę młodych ludzi z niepełnosprawnością intelektualną, zmniejsza różnice między nimi a zdrowymi rówieśnikami, zwiększa ich aktywność poznawczą.

Uczniowie w ramach realizacji programu wychowania wodnego systematycznie korzystają z pływalni miejskiej.

Realizacja zadań szkoły jest możliwa dzięki dobrze wykształconej, profesjonalnej kadrze pedagogów specjalnych, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej psychologa, dogoterapeuty i arteterapeuty. Nauczyciele systematycznie biorą udział w licznych szkoleniach i warsztatach zmierzających do doskonalenia kompetencji pedagogicznych i osobowościowych. Szkoła realizuje autorskie programy nauczania oraz innowacje pedagogiczne.

 Tradycje

Od momentu powstania szkoła troszczy się o tworzenie własnej tradycji i zaistnienie w środowisku lokalnym. Cyklicznie organizuje Przegląd Piosenki „Wśród Nas” oraz propaguje działania na rzecz integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem w ramach Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Od roku 2001 wydaje własną gazetkę, która rozpowszechniana jest w środowisku szkolnym i lokalnym. W grudniu 2003 roku nauczyciele Zespołu Szkół Specjalnych zorganizowali I Powiatową Konferencję dla nauczycieli powiatu augustowskiego na temat kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami. Dotychczas zorganizowano 13 konferencji. Celem ich jest edukacja środowiska w zakresie problematyki osób niepełnosprawnych oraz przygotowanie tego środowiska do ich przyjęcia.

 Corocznie szkoła organizuje: Święto szkoły i Dzień patrona szkoły, ślubowanie i pasowanie na ucznia, Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Światowy Dzień Zespołu Downa, Augustowski Dzień Treningu Aktywności Motorycznej MATP, bal karnawałowy, konkurs recytatorki „Jan Paweł II - nasz patron”, Dzień Dziecka, Dzień Rodzica. Szkoła przygotowuje „Dzień Absolwenta”, dzięki czemu utrzymuje stałą więź z uczniami, którzy opuścili jej mury. Cyklicznie przygotowywane są spływy kajakowe szlakiem patrona szkoły. Placówka kultywuje tradycje religijne i patriotyczne.

Sukcesy i osiągnięcia

Uczniowie wraz z wychowawcami i nauczycielami włączają się w liczne projekty, konkursy i wystawy organizowane na terenie naszego powiatu i województwa.

Uczestniczą z dużymi sukcesami w konkursach plastycznych na szczeblu lokalnym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Grupy teatralne „Marzyciele” i „Rafa” zdobyły w roku 2006 dwie główne nagrody IV Regionalnym Przeglądzie Teatralnym Szkolnictwa Specjalnego „I Ty Możesz Zostać Aktorem” w Białymstoku. Uczniowie corocznie prezentują swoje talenty muzyczno - taneczne podczas Festiwalu „Złota Nutka” w Suwałkach. Szczególnie spektakularne osiągnięcia odnoszone są w sporcie. W czerwcu 2004 r. powstała Sekcja Olimpiad Specjalnych „Kormorany” ma na swoim koncie medale w tak różnych dyscyplinach, jak lekkoatletyka, trójbój siłowy, piłka nożna, biegi przełajowe, pływanie, kajakarstwo, hokej halowy. W kajakarstwie i lekkoatletyce uczniowie zanotowali największe sukcesy: dwójka uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy znalazła się w kadrze Polski na XII Światowe Letnie Igrzyska Olimpijskie Szanghaj Chiny 2007, jedna uczennica reprezentowała nasz kraj w Europejskich Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych w Warszawie we wrześniu 2010r., dwie uczennice zdobyły medale w XIII Światowych Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych Ateny 2011 oraz jedna uczennica reprezentowała nasz kraj w Europejskich Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych Antwerpia 2014.

Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym

W kształceniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych niezwykle ważna jest bliska współpraca z rodzicami oraz pomoc i edukacja w zakresie wychowania dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Dlatego w szkole jest realizowany program współpracy i pedagogizacji rodziców. Rodzice są pełnoprawnymi partnerami w procesie edukacji i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Są zapraszani do współorganizacji różnych przedsięwzięć i imprez okolicznościowych wpisujących się w tradycję szkoły.

Współpraca z wolontariatem istnieje w szkole od momentu jej powstania, idea likwidowania barier między rówieśnikami zdrowymi i niepełnosprawnymi będzie zawsze potrzebna „Wspólnie możemy więcej” to program współpracy z wolontariuszami, polegający na prowadzeniu przez nich niektórych zajęć, wspólnym wychodzeniu na spacery i wycieczki, organizowaniu imprez i uroczystości. Poza tym w szkoła współpracuje ośrodkami i instytucjami kulturalnymi: Szkołą Muzyczną, Osiedlowym Domem Kultury, Augustowskimi Placówkami Kultury, Biblioteką Miejską, Nadleśnictwem Augustów. Wiele imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych jest organizowanych z augustowskimi szkołami.

We wrześniu 2006 roku odbyło się spotkanie założycielskie Stowarzyszenia Przyjaciół Zespołu Szkół Specjalnych „Wśród Nas” w Augustowie, które rozpoczęło swoją oficjalną działalność 17 kwietnia 2007 roku. Współpraca ze stowarzyszeniem pozwala na rozszerzenie oferty wsparcia wszystkim uczniom w postaci: organizacji imprez turystyczno - rekreacyjnych, zajęć specjalistycznych, imprez okolicznościowych, współfinansowania wybranych przedsięwzięć szkolnych.

 Pracując z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną szkoła stara się nie tylko o ich wszechstronny rozwój i zaspokajanie potrzeb, ale również uwrażliwia ich na potrzeby innych, kształtuje w nich postawy prospołeczne. Zorganizowano m.in.: akcję „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, akcję „Pomóż Ewie”, „Góra Grosza” oraz zbiórkę funduszy chorej koleżance. Cyklicznie organizujemy loterie fantowe i kiermasze z wytworami uczniów, a zebrane pieniądze placówka przeznacza na organizację wycieczek krajoznawczych po kraju.

Szkoła korzysta również z pomocy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej czy Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej. Zajęcia na temat bezpieczeństwa prowadzą funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji, Państwowej Straży Pożarnej w Augustowie i Straży Granicznej, WOPR oraz przedstawiciele służby zdrowia czy KRUS w Augustowie.

 Życie religijne

 Zasadniczym celem katechizacji uczniów z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności umysłowej jest wzbudzenie i umocnienie wiary, zapoznanie z jej podstawowymi prawdami oraz kształtowanie postaw chrześcijańskich charakteryzujących się miłością Boga i ludzi. Życie religijne w naszej szkole jest bardzo aktywne. Co roku organizowane są ogólnoszkolne uroczystości z okazji świąt Bożego Narodzenia, Rekolekcje Wielkopostne, apele i spotkania poświęcone papieżowi Janowi Pawłowi II, w których biorą udział uczniowie, nauczyciele i rodzice. Aktywnie i systematycznie współpracujemy z parafią Matki Boskiej Częstochowskiej w Augustowie. Uczniowie przyjmują sakramenty I Komunii Świętej i Bierzmowania.

 W 2013 roku gościliśmy z wizytą duszpasterską Jego Ekscelencję księdza biskupa Romualda Kamińskiego.

 Poprzez przebywanie z sobą, wspólną modlitwę, poznawanie symboliki religijnej, muzykę, śpiew, dramę, wspólne podejmowanie i wykonywanie zadań tworzymy wspólnotę, w której jest Bóg.

Udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych w Augustowie

Wytwarzający/odpowiadający: Roman Krzyżopolski - Dyrektor

Data wytworzenia: 2015-10-15

Wprowadzający: Danuta Szarowicz

Data modyfikacji: 2023-06-20

Opublikował: Danuta Szarowicz

Data publikacji: 2017-07-31